יום שני, 19 באוגוסט 2013

למה אני לא רואה חדשות

לפני שנה בערך התקשר אלי תחקירן מתוכנית הרדיו של יעל דן ושאל אם אהיה מוכנה להתראיין בנושא 'מדוע אין לכם טלויזיה בבית'. (הוא מצא קטע שכתבתי בנושא) "כן למה לא" עניתי. ובאמת סיפרתי בתוכנית בשני משפטים, למה. אבל נראה שהם היו יותר מעוניינים בחוסר החשיפה שלי לחדשות עקב החוסר בטלויזיה.
אין לנו טלויזיה בבית ארבע שנים לפחות. אבל אני לא רואה/שומעת חדשות הרבה יותר מזה, פחות או יותר מעשר שנים. בלא רואה/שומעת אני מתכוונת שאני לא מחפשת אותן באופן יזום, לא נוברת, לא מתבוססת. אני לוחצת פעם ביום קליק עכבר אחד בווינט, ערה לעינייני היום, בודקת שוב שלא נפל פה סקאד, וממשיכה בחיי. 
היום בבוקר לקחתי את שלושת הבנים שלי להסתפר. היה כיף. הלכנו לעבודה של סבא להראות, כולם אמרו איזה יופי תתחדשו. חזרנו לאוטו, הדלקתי גלגלצ וכולנו שרנו בקול "life oh life ohh liiife" ואז השיר נגמר והתחילו החדשות. בדרך כלל אני מנמיכה, לא רוצה לשמוע, בדיוק כמו שאני מנמיכה כשעולה התשדיר על איך אדם נשמע כשמכונית נכנסת בו ב200 קמ"ש. תאמינו או לא למרות שאני לא מקשיבה לתשדירים האלה, אין לי אפילו נקודה אחת לרעתי. כלומר, מעולם לא נדרשתי לעבור קורס רענון נהיגה. כן, עשרים שנה על הכביש בלי עבירת תנועה אחת.
 משום מה, הפעם לא הנמכתי ושמענו חדשות. שמענו על השוטרים שהוצאו להורג במצרים, על עובד שנמחץ למוות, על איזו מטורללת המואשמת באיומיי רצח, שאיימה גם על השופט ששפט אותה, ברצח, ולכן יוגש נגדה כתב אישום גם על זה. כמו כן, 12 בני אדם נדרסו למוות על ידי רכבת בהודו. סגרתי את הרדיו ונהגתי בשקט, חצי חושבת על מה אני צריכה לקנות בסופר וחצי על האיש שקם בבוקר ולא ידע שהיום הוא ימחץ למוות בעבודה. ואז מתוך השקט של הנהיגה, הבן שלי בן השמונה שאל :"למה קורים רק דברים רעים בחדשות?"
התרגזתי עם עצמי רגע לפני שעניתי והתשובה שלי לו, היא התשובה לכותרת של הפוסט הזה.
"לא קורים רק דברים רעים, בכלל לא, אבל זה מה שבוחרים לספר לנו. האנשים שאחראים על מה שאנחנו שומעים בחדשות, החליטו שזה מה שהם רוצים שנדע"
"אבל למה?" הבן שלי המשיך
"כי לדעתם אם הם ישימו את הדגש על המקרים האלה, אולי אנשים ידעו וינסו להשתפר או לעשות משהו בנושא." (חסכתי ממנו שזה מה שמוכר עיתונים, בכל זאת רק בן שמונה)
מבטו של הבן שלי הראה שהוא לא ממש הבין.
המשכתי בהסבר: "זה כמו, נגיד, אם חבר שלך מהכיתה נכשל במבחן, אני אספר לך את זה בתקווה שאתה תרצה ללמוד היטב למבחן כדי לא להכשל כמוהו"
"אבל בכלל לא איכפת לי מהילד הזה". בדיוק. "נכון מאוד, אתה תרצה ללמוד כי משהו מעניין אותך, או כי אתה רוצה להצליח, לא בגלל שמישהו אחר נכשל. אני בטוחה שהיית יותר שמח ללמוד אם הייתי מספרת לך שחבר שלך התאמץ ולכן הצליח במבחן. חבל שבחדשות לא מספרים על יותר נושאים המראים איך אנשים כן מתנהגים בכבוד אחד לשני".
"חבל" הוא אמר.
וזה באמת חבל. כל כך הרבה דברים משתנים, המודעות וההבנה של אנשים עולה כל הזמן למה שקורה סביבם, לרמת המוסריות שלהם, לכל מה שבן אדם לחברו. אני יודעת את זה ומרגישה את זה בכל מקום סביבי חוץ מבבמה שנקראת "חדשות". כל כך הרבה טוב קורה מסביב וכמו שהיה חשוב לידע אותי ברדיו שאיזו גברת מאיימת על שופט ברצח, למה לא חשוב ליידע אותי על גברת שמתנדבת שנים ותורמת מזמנה למען הקהילה? איזו גברת אתם מעדיפים שתסתובב לי בראש בסיום המבזק?
זו הסיבה שאני לא יושבת כל ערב מול מסך ורואה "חדשות" כי את החדשות האלה בחרו בשבילי, ובחרו לא טוב.
אני לא אומרת לטמון את הראש בחול, נו באמת, יש נושאים שבהחלט חשוב לדעת מהם ולעסוק בהם, כמובן לא בטון בו הם מוצגים, אבל יהיה נחמד עם יתווספו לחדשות גם נושאים המציגים את הטבע האנושי במיטבו. אשמח אם אלו האחראים על הפרוז'קטור יכוונו אותו גם לעבר טוב הלב, החמלה וההשראה הנמצאים בשפע מסביב, מאחר ואף אחד לא ינסה להשתפר רק כי מראים לו מה יקרה אם לא. בני אדם נוטים לחקות את מה שמראים להם, ואם מקבלי ההחלטות בנושא החדשות יגדילו, ולו במעט, את טווח הראיה שלהם, אני בטוחה שהתועלת של מושג החדשות תעלה.
מי שמחזיק בפנס שידע, שהוא זה הבוחר על איזו דרך להאיר. זה תפקיד עם אחריות, אולי ה-אחריות. כמו עובד מגדלור המאיר לספינות את הדרך. ברור להן שהפנס מראה להן לאן כן לשוט, זה תפקידו של פנס. החדשות בעיני כמו עובד מגדלור המאיר לכיוון הסלעים, ולכן אני בוחרת בשלב זה להאיר בעצמי לעצמי את הדרך.


 

4 תגובות:

  1. אני לא שומעת או קוראת חדשות כמעט בכלל, כמוך, אבל לא הגעתי לזה מתוך בחירה מודעת. פשוט נשמטתי מזה.

    גם לנו אין טלוויזיה בבית ונעים לי כך. והרדיו הוא מקומי, לא בעברית ומדבר על אנשים אחרים. אני לא חושבת שיש כאן מבזקי חדשות שעתיים בתחנות הרדיו שמנגנות מוזיקה.

    מאוד שמחתי כש-88 אפאם הפסיקו להתחבר לחדשות כל שעה.

    מאיפה התמונה שהוספת בסוף? היא מקסימה.

    השבמחק
  2. הכל נכון, וזה אפילו לא רק זה. החדשות נכתבות ומוגשות היום בדרך דרמטית יתר על המידה, שטוחה וחד מימדית, שיפוטית, מוסרנית וצבועה- בכל תחום החדשות (טלוויזיה, עיתונות, אתרי אינטרנט..).

    אני יודעת לשמוע ולהחליט בעצמי, תודה. לא צריכה שילעסו לי את האוכל, ידחפו לי אותו פה, יחזיקו אותי לבלוע, ועוד יגידו לי באיזה טעם הוא...

    מיכל

    השבמחק
  3. הרבה פעמים קראתי. פעם ראשונה שאני גם מגיבה.
    אני איתך, לגמרי.
    יש לנו אמנם טלויזיה בבית, אבל היא לא מחוברת לכבלים ואנחנו רואים לעיתים רחוקות את מה שעידן פלוס יודע להעביר, ברמה שהוא יודע להעביר את זה (=לא משהו, ולא עושה חשק בכלל).
    חדשות ברדיו אני שומעת כשאני לבד. כשאני עם הילדים אני מכבה, לבקשתם. הרגישות האמיתית שלהם גרמה לי להבין עד כמה הקהות הרגשית שלי כמבוגרת חזקה. אני שומעת את כל האסונות והאיכס ומצליחה לישון בשקט בלילה. עצוב.

    אם אני כבר מגיבה, אני רוצה להגיד שאני מאוד אוהבת לקרוא את הבלוג שלך ומוצאת עצמי מהנהנת במרץ על רבים רבים מהפוסטים ותפיסת העולם.
    תודה. שנה טובה.

    השבמחק
  4. כל כך צודקת צודקת צודקת.
    מסכימה עם כל מילה.
    אני לא שומעת חדשות כבר שלוש שנים, וזה אושר גדול.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...