יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

על אחריותך.

מה הקטע של ילדים עם בקשות?
למה ילדים מבקשים כל הזמן דברים בלי ממש להשתמש בהם?
אוכל למשל.
"אמא, אפשר קורנפלקס?" אוכל 3 כפות ואומר:"בעצם בא לי זיתים" אחרי חצי זית, אומר:"אני שבע, אפשר גבינה"?
או בחנות.
"אמא, אפשר את הטושים האלה?" נאחז בהם כאילו חיו תלוים בכך, מסכימה,  מגיע הביתה ואומר שבעצם אין לו חשק לצייר עכשיו."
או
"אמא, אפשר ללכת לגן שעשועים?" ואחרי חמש דקות, "אין מה לעשות פה, משעמם, אפשר לחזור הביתה?"
או
"אייל יכול לבוא אלי? פליז אמא פליייז?" עשר דקות עם החבר ואין להם מה לעשות, הוא כבר לא חבר שלו, שאמא שלו תבוא לקחת אותו.
זה מוציא אותי מהדעת.
אני יודעת שהם ילדים, אבל לפעמים נראה לי שזו רק ההנאה בלהניע אותי, בלגרום לי לעשות מה שהם רוצים. אמא מריונטה.
ובכן, המריונטה גוזרת את החוטים.
נכון, מצד אחד אני לא רוצה להכריח ילד לאכול צלחת קורנפלקס או לשחק עם חבר שלא נעים לו איתו, אבל מצד שני נמאס לי לזרוק כמויות של אוכל או לשבת על ספסל בגן שעשועים עם ילד ששואל בלי הרף:"אז מתי חוזרים אז מתי חוזרים אז מתי חוזרים?"
אחריות. זו המילה. בחרת משהו, תעמוד בבחירה שלך.
רצית קורנפלקס חמוד? אתה לא חייב לסיים, אבל זה מה שיש לאכול בשעות הקרובות.
הזמנת חבר ממי? תמצא דרך להנות מחברתו.
רוצה לקטר בגן השעשועים? אין שום בעיה חיים שלי, רק אל תעשה את זה לידי.
משעמם לך דובשני? יש טושים.
ברור שהם ילדים ומעצם היותם זה מה שילדים עושים. אבל ילדים שלומדים שיש להם אלף אפשרויות, אלה שמקבלים שוקולד כשלא בא להם קורנפלקס, שלוקחים אותם לקניון כשלא מתחשק להם גן שעשועים, שרוצים חבר אחר כשקשה להם לרגע עם החבר שהגיע, יהפכו להיות מבוגרים כאלה בדיוק.
מבוגרים שלא מסיימים מה שהתחילו, שקופצים מדבר לדבר לפני שמיצו אותו, לפני שלמדו אותו לעומק, שמחפשים בן זוג ש"יותר מתאים להם" כשקשה להם באותו רגע עם בן הזוג שלהם.
בטווח הקצר זה אולי נראה קשה, כי הם ילדים, והרבה יותר קל לוותר לילד מאשר ללמד אותו, הרבה יותר קל למלא את כל משאלותיו, להקל עליו, לעשות במקומו, מאשר להיות שם בשבילו ולהסביר שוב ושוב ושוב. 
אבל איך הוא ילמד לווסת את רגשותיו כשיתבגר אם ברגע שהוא בוכה דוחפים לו במבה או צעצוע? איך ילמד להתמיד אם לא יושבים יחד איתו ומראים לו את הפירות שבהתמדה? איך יחווה את העונג והסיפוק שיש במאמץ ועבודה קשה אם לא ניתן לו להתאמץ בשביל מה שהוא רוצה?
נדמה לנו שאנחנו מקלים על הילד כשאנחנו עושים במקומו. אבל מאחר ומעולם לא ניתנה לו ההזדמנות לנסות לבד, זה לא יעזור לו למצוא את רצונו, את מה שהוא מחפש.
למעשה, זה לגמרי מפספס את המטרה.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...