יום ראשון, 26 באוגוסט 2012

חוגים. חשוב.

מחר מתחילה שנת הלימודים,
אז בואו נדבר על חוגים.
רובכם כבר יודעים שלדעתי, חשיפה של ילד למגוון רחב של מיומנויות לא אקדמאיות, חשובה מאוד. מאוד. מאוד מאוד.
בחירת החוג חשובה, אך בחירת המדריך חשובה לא פחות.
תמיד ידעתי למשל, שהילדים שלי ילמדו לנגן על כלי נגינה ולרכב על סוסים. ידעתי את זה, מפני שזו הטריטוריה שלי. אני יודעת מה צריך לעשות על מנת שילד ילמד לרכב, ילמד לנגן ויהנה ויפיק מהם את המירב, לכן בשלב זה, לא ממש משנה לי מי המורה של הבן שלי לפסנתר, את העבודה הסיזיפית של האימון במילא עושים בבית, ובבית, אני נמצאת.
עם זאת, היה חשוב לי שהילדים ילכו גם לחוג עם דגש מוטורי. יכולות מוטוריות משפיעות באופן מובהק וברור על יכולות אקדמאיות (מי שרוצה להתעמק בעניין, אני ממליצה על הספר "חוכמה בתנועה" של קרלה הנפורד).
ניסינו ג'ודו וקפוארה וכל מיני חוגי התעמלות, אבל זה לא היה זה. לא בגלל עצם הג'ודו או הקפוארה, תחומים נפלאים לכשלעצמם, אלא בגלל שמי שהעביר את השיעור לא הצליח להעביר לילדים את רוח התחום אותו הוא לימד.
אחרי קצת ניסוי וטעייה, אחרי קפיצה מחוג מוטורי אחד לשני, הגענו לנדב.
די במקרה, ראיתי שמתקיים חוג קרב מגע לילדים במועדון הספורט בשכונה. רשמתי את בני הבכור, בתחילת שנה שעברה, לשיעור ניסיון ממנו הוא יצא זורח ומשולהב כמו שלא ראיתי אותו מעולם. רשמתי אותו לחוג והוא הלך והולך עדיין, פעמיים בשבוע להתאמן.
באמצע השנה גם בני האמצעי ביקש להצטרף ורק אז הבנתי את ההבדל בין החוג הזה לבין שאר החוגים אליהם הלכו בעבר.
וההבדל הוא, המדריך.
אני לא מתיימרת להבין בקרב מגע מעבר לזה שאני רואה שהוא מלמד את הילדים והילדות להגן על עצמם, מלמד אותם מיומנויות מוטוריות חשובות, אבל אני כן מבינה בילדים. אני כן מבינה בצרכים של הבן שלי ובקושי שלו להסתגל ולנסות. זה החוג הראשון אליו הבן שלי הולך מאוד בשמחה גם הוא, פעמיים בשבוע. עדיין קשה לו, נדב דורש ממנו להתאמץ עד קצה גבול היכולת המנטלית שלו, אבל לא מעבר לגבול הזה, לא מעבר לנקודת אל חזור שאחריה לא ירצה יותר לנסות. זו יכולת שאין לכל מדריך.
השיפור וההתקדמות ניכרים מאד אצל שני הילדים. הם מנסים יותר, מעיזים יותר ומצליחים יותר.
ביקשתי מנדב לענות על מספר שאלות עבורכם, על מנת שנלמד ונכיר יותר מקרוב מה זה קרב מגע.

מה זה בדיוק קרב מגע? מה מקור השיטה?
נדב: קרב מגע היא שיטת לחימה ישראלית. השיטה פותחה ע"י מר אימי ליכטנפלד ז"ל. אימי היה מתאגרף ומתאבק, ובשנים שלפני מלחמת העולם השנייה, היה חלק מארגון שהגן על הקהילה היהודית מפרעות. במסגרת ארגון זה הוא צבר הרבה מאוד ניסיון בהגנה עצמית, אותו תרגם לשיטת קרב מגע. מאז פטירתו בשיבה טובה בשנת 1998, תלמידיו ממשיכים את דרכו, וקרב המגע כיום נחשבת כשיטה היעילה ביותר להגנה עצמית. בין היתר, משתמשים בשיטה צה"ל, השב"כ והמוסד, וכוחות צבא ומשטרה רבים ברחבי העולם.

מה הדרגה/השכלה/ניסיון שלך בקרב מגע?
נדב: אני מחזיק בדרגת מומחה דאן 2, בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה וקולנוע מאוני' תל אביב ובעל תעודת הוראה. אני חוגג השנה 20 שנות קרב מגע.

במה קרב מגע שונה מחוגים כמו ג'ודו וקרטה?
נדב: קרב מגע שונה מאמנויות לחימה אחרות בכמה מובנים: ראשית וחשוב מכל- יעילות השיטה. הטכניקות שאנחנו מלמדים, לא משנה אם מדובר על ילדים, נוער או בוגרים, הן יעילות במיוחד, ויעילותן הוכחה פעמים רבות ברחוב. בנוסף, שלא כמו ג'ודו או קראטה או אחרים, קרב מגע היא שיטת לחימה ולא אמנות לחימה. ההבדל המרכזי הוא שהעדיפות הראשונה שלנו היא בטיחות המתאמנים ויכולתם להגן על עצמם, ולא אסתטיקה או פילוסופיה כלשהו. אני תמיד מגדיר את קרב המגע כשיטה חילונית, במובן שהיא לא מגדירה למתאמן אורח חיים או תפיסה פילוסופית מסוימת, כמו אמנויות מזרחיות רבות, אלא פשוט נותנת כלים פרקטיים להתמודדות עם מצבי חירום.

מאיזה גיל אפשר להתחיל להתאמן?
נדב: ניתן להתחיל להתאמן בקרב מגע מגיל 5, באימונים יש בנים ובנות כאחד.

איך האימון יכול לתרום לילד ביישן ומופנם?
נדב: כשאני עובד עם ילדים, אחת המטרות המרכזיות שלי היא העצמת הילד. לא רק מבחינה גופנית, אלא גם במובן הנפשי. אני מעודד את הילדים להשתתף וגם להוביל את הפעילויות, ונותן הרבה חיזוקים חיוביים. פעולות אלה, בנוסף לחיזוק הגופני וההבנה שהוא יכול באמת להתמודד עם מצבים מפחידים, יכולה לעזור לילדים הביישנים והמופנמים בחיזוק הביטחון העצמי, וביכולות ההתמודדות החברתית שלהם.

איך האימון יכול לתרום לילד שקשה לו להתרכז או לשבת בשקט בכיתה/בגן?
נדב: אצל ילדים עם קשיי קשב וריכוז, אני לפעמים רואה את השיפור הדרמטי ביותר. האימונים שלנו שמים דגש משמעותי על פיתוח יכולות קשב וריכוז ע"י שימוש בתרגילים ייעודיים לכך. בנוסף, היות והאימונים בנויים לפי שלד קבוע, ילד שמאבד את הריכוז לכמה שניות יכול, עם הזמן, לדעת בדיוק לאיזה שלב באימון הוא חוזר, וכך להשתלב חזרה לשיעור ללא בעיות. עם השנים יצא לי לראות ילדים רבים עם קשיי קשב וריכוז שלאחר תקופת הסתגלות קצרה החלו לפרוח בקבוצה ואפילו להיות תלמידים מובילים.

מה הערך המוסף של האימון מעבר ללמידת מיומנות?
נדב: יש הרבה, קצת קשה לפרט על רגל אחת, אבל אני אנסה: מעבר ללמידה של הטכניקות עצמן, שהיא חשובה מאין כמוה, אנו מדגישים ועובדים על התפתחות מוטורית נכונה- חיזוק חגורת כתפיים, שרירי ליבה, גמישות, כוח, סבולת לב ריאה (בהתאם לגיל כמובן), קואורדינציה ושיווי משקל. כמו כן אנחנו מדגישים פיתוח של משמעת עצמית, פיתוח של יכולות חברתיות: איך משחקים יחד, איך מדברים זה לזה, ויכולות מנהיגות). אצל ילדים מסוימים יש שיפור בשינה, שיפור בהישגים בלימודים, ואצל הרוב המוחלט של הילדים, במיוחד אלה שנמצאים בחוג לאורך זמן, יש שיפור דרמטי בביטחון העצמי.

איפה בארץ אתה מלמד? איך הורה שמעוניין לקבל פרטים יכול ליצור איתך קשר?
נדב: אני מלמד בחיפה, בהוד השרון ובהרצליה. מכון אימפקט, שאני חלק ממנו, פועל גם בכפר סבא, תל אביב, באר שבע, אלפי מנשה, גבעתיים, מושב עומר ומושב צופית. ניתן ליצור איתי קשר בטלפון 050-4203888 או במייל nadav.kmg@gmail.com. אפשר גם להיכנס לאתר שלי www.nadavkm.co.il וליצור קשר.
שוב,אני ממליצה בחום.
בעיני, הגנה עצמית כדאי ללמוד כבר מגיל צעיר.



פוסטים נוספים לקראת החזרה ללימודים אפשר לקרוא פה:
חינוך ביתי
גן פרטי
לפני היום הראשון







 

אין תגובות:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...