יום שלישי, 1 במאי 2012

שב יפה.

אני לא מומחית בתחום הפרעות הקשב והריכוז. כלומר, אני לא איש מקצוע המטפל בבעיה. ראשית, כי אני לא חושבת שזו בעיה. מה זה בכלל אומר? למה קוראים לזה הפרעה? זה כמו להגיד שלאנשים מרוכזים יש הפרעת לעשות-ולחשוב-מיליון-דברים-ביחד. תסלחו לי אם אסכם את התופעה בשלוש מילים- שטויות במיץ עגבניות.
הקושי של ילדים מסוימים מתחיל לרוב בבית הספר, אותו מקום בו מנסים ללמד את כל הילדים באותה דרך. אבסורד מאין כמוהו. אני הייתי מהילדים שהדרך לא התאימה להם. לא הצלחתי להתרכז במילה שהמורה אומרת בכיתה. הסיבה היתה מאוד קטנה, כביכול חסרת משמעות, אבל בגללה לא הצלחתי להקשיב. ילדים נדרשים "לשבת יפה".
 למדתי בבית ספר "הראלי" בחיפה, באותה תקופה ילדים לא ישבו "סתם" בכיסא, נדרשנו לשבת כששתי הרגליים על הריצפה, גב ישר, מרפקים ישרים על השולחן וכפות ידיים שלובות. זה נחמד, זה נראה טוב בעין, המורה יכולה להתרכז במה שהיא מלמדת, אבל אני לא יכולתי לקלוט כך מילה. אם רק היו נותנים לי לשבת על הריצפה או את האפשרות לשנות תנוחה בכיסא כל שתי דקות, או היו נותנים לי דף על מנת שאוכל לשרבט תוך כדי שהמורה מסבירה, יכולת הקשב שלי היתה עולה במאות אחוזים.
אין לי היכולת לשבת בכיסא ולא לעשות כלום בזמן שמישהו מסביר לי משהו וגם להבין אותו. כדי ללמוד בצורה אופטימלית אני צריכה תמיד לעשות עוד משהו עם עצמי. אם בעלי מציג בפני רעיון לעסק למשל ורוצה את דעתי, ברור וטבעי לו לגמרי שאיכשהו היד שלי תמצא את דרכה לדף ועט, שלא אסתכל לו בעניים בזמן שאני מקשיבה לדבריו ומשרבטת על הדף, כי ככה יותר קל לי לחשוב.
זה כמובן לא יקרה בסתם שיחת חולין, אלא רק במקרים בהם הריכוז שלי צריך להיות מירבי.
אין זה אומר שילדיי לא נדרשים לשבת יפה סביב השולחן בארוחת צהריים, או לעמוד ישר ולענות בנימוס לשכן שנכנס למעלית, אבל כשהם לומדים, כשהם מתאמנים, אני אף פעם לא מבקשת שישבו יפה. יש קשר ישיר בין תנועה ליכולת למידה ליכולת להקשיב. מניסיון.
הבן שלי מנגן בפסנתר. לפעמים הוא מנגן כך:


אפילו אני, שמבינה שהוא לא עושה את זה דווקא ולא מחפש תשומת לב, הוא פשוט צריך שעוד משהו יקרה בגוף כדי שיצליח להתרכז, אפילו לי עומד על קצה הלשון המשפט "תסדר את החולצה ושב יפה".


אבל אני לא אומרת כלום, למרות שזה לא מסתדר לי בעין, כי אני רואה שהוא מרוכז לחלוטין.


לא תמיד הוא מנגן כך, לרוב הוא יושב "רגיל". שמתי לב שהוא עושה את זה כשהוא לומד לנגן יצירה חדשה,
כשהוא צריך להתרכז עוד קצת.
אני לא אומרת כלום.


                                        והוא מנגן מדהים.


רוצים להגיב על הפוסט? אפשר לעשות את זה בעמוד הפייסבוק.

2 comments:

  1. פוסט נפלא, והתמונה עם החולצה על הראש נהדרת. ישר כוח, יפעת!

    אדוה

    השבמחק
  2. תודה רבה אדוה, וכמובן כל הכבוד לך!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...