יום רביעי, 4 בינואר 2012

זהירות הצפה, רגשית.

ישנם ילדים אשר הרגש מציף אותם באופן מהיר ועוצמתי יותר מילדים אחרים. לאותם ילדים גם יותר קשה להתגבר. הם גוררים את עוצמת הרגש דקות ושעות ארוכות אחרי שנגמר "המקרה". יכולת התקשורת שלהם בזמן הצפה רגשית שואפת לאפס ונגמרת או בבכי או בלהרביץ למקור הקושי. מה עושים? איך מקלים עליהם? איך מלמדים אותם לווסת את עצמם? קיימים הרבה מקרים בהם ילד מועד לחוש הצפה, בפוסט היום אכתוב על הצפה רגשית כשהילד נכנס לסיטואציה לא מוכרת.

הכלים בהם אפשר לצייד אותו הם: הכנה מוקדמת, להגיע קודם, חכה שתתרגל.


 הרבה ילדים מרגישים מוצפים רגשית כשהם מגיעים לסיטואציה שנראת ממבט ראשון מאיימת. כידוע, אין הזדמנות שניה למבט ראשון, לכן כדאי שכבר יהיה לילד בראש, לקראת מה הוא הולך. אפשר להסביר לו מה גודל הבניין בו יתקיים הארוע, כמות האנשים, סוג הפעילות (אולי יהיה שם משהו מיוחד כמו רעש יוצא דופן או חושך), מי האנשים שיהיו, מה ידרש ממנו לעשות בפעילות, וכמובן למה זה כיף. לנו אולי ברור לגמרי למה זה כיף מאחר והתנסו בסוג כזה של פעילות מיליון פעם, עבור ילדינו לעומת זאת, זו הפעם הראשונה, אם ירגיש מוצף, לא יוכל להבין מה כיף פה בכלל.
בני הבכור למשל, משחק כדורסל. בחופש חנוכה היתה פעילות של כל מכבי חיפה ילדים. בני לא ידע את גודל ההפנינג, הוא חשב שיפגוש שם רק את 15 הילדים שאיתו בחוג וזהו. הוא הלך עם סבתא, נכנס לאולם הכדורסל הענקי בו מעולם לא ביקר, ראה המון ילדים גדולים כבר משחקים מתאמנים וקולעים, ראה הרבה קהל, רעש, אנשים, אורות, באלגן, הסתכל על סבתא מבט אחד ועשה אחורה פנה קדימה צעד עוד לפני שהתחיל שם משהו. זה היה לו פשוט יותר מידי.
 הוא התקשר אלי מייבב מהאוטו בדרך חזרה הביתה, "לא הצלחתי להשאר...היו שם ילדים גדולים..אני לא יודע לשחק כמוהם..לכולם היה כדור ואני לא הבאתי...אמרו שאסור להביא כדור.... ".
"היית צריך לשבת בצד ולחכות עד שתתרגל למה שאתה רואה ושומע" הסברתי לו "היית צריך לחכות למאמן שלך, לשמוע את ההסבר לגבי מה שהולך להיות, חבל, יכול להיות שהפסדת משהו מאוד כיפי"
"אווווף, לא ידעתי שאני יכול לשבת בצד..." רטן "חשבתי שאני חייב להתחיל לשחק איתם". " תמיד אתה יכול לשבת בצד עד שתרגיש שאתה רוצה להשתתף, בכל מקרה" כשחזר הביתה, הבטיח שפעם הבאה יישב בצד ויחכה עד שיתרגל.
כן, להכין ילד למה הולך להיות זה אופטימלי, אבל לא תמיד אני בעצמי יודעת לקראת מה הוא הולך. לא היה לי מושג שההפנינג יתקיים באולם כל כך גדול עם ילדים מכל חיפה. את העצה שנתתי לו, לשבת בצד ולהתרגל, אמא שלי קיבלה מהמורה שלי לשחייה כשהייתי ילדה. אני חושבת שזו העיצה שאני הכי אוהבת שהורי קיבלו מאיש מקצוע, מאחר והיא מתאימה לאופי שלי עד היום. גם אני, כמו ילדים מסוימים, אוהבת להבין מי נגד מי בכל סיטואציה. כדי להבין, אני בדרך כלל יושבת ובוחנת מהצד. אם אני נמצאת במפגש של אנשים שאני לא מכירה, מהר אני מאתרת מי נמצא בחדר- יש את אלה שלא צריכים לבחון שום דבר, הם נכנסים ומתחילים מיד לדבר לא משנה עם מי ובעיקר על עצמם. יש את אלה שאומרים דברים מעניינים ומקשיבים לאחרים, וכמובן אני מיד מזהה את אלה הבוחנים, כמוני. כל העניין אורך פחות משתי דקות שאחריהן אני יכולה להתערבב ולהתחיל לדבר עם מי שמעניין אותי. בלי אותן שתי דקות, הייתי מרגישה מאוד לא נוח ודרוכה במשך  המפגש. זו אחת הסיבות אני משערת, שאני לא מסוגלת לאחר למשל לשום מקום.
אם הילד שלכם כמוני, אל תגידו לו משפטים כמו "נו, אני רואה שכולם כבר משחקים" ותדחפו אותו קלות לעבר חבורת הילדים או "הנה חבר שלך, למה אתה לא הולך אליו?" בזמן שילדיכם נדבק יותר חזק לרגל שלכם. 
 במקום זה אמרו לו "בוא נשב פה קצת" או " תצטרף כשיבוא לך, בוא נראה מה הם עושים." זה מאוד יקל עליו.
 זה שילד יושב רגע בצד לא אומר שהוא ביישן, זה רק אומר שהוא מתרגל למים, עושה חימום מחוץ למגרש, מתכנס בעצמו ומכין עצמו רגשית לקראת הסיטואציה, תנו לו את הזמן לעשות את זה.

2 comments:

  1. מאד אוהבת (כתמיד! תודה)
    חוץ, אם מותר לי לדקדק, מהקטע של: "היית יכול..."
    זה עלול להעצים את תחושת הפספוס והתסכול.
    אני מציעה קודם כל לתת לגיטימציה לתחושות הלא פשוטות והמוצדקות של הילד.
    רק כשהוא פונה לקראת פתרון, לקראת יציאה מהגל של הקושי, להיות איתו גם בזה. ורק אז, להציע כיוון מחשבה, מה אוכל לעשות פעם הבאה.
    ואפשר, ולפעמים מוצלח- לדבר על כל, כמה פעמים בספירלה הולכת ומעמיקה של עומק והתבוננות. ויכול להיות שרק אחרי כמה סשנים יוכל להפנים ואפילו להציע פתרונות נהדרים משלו שגם מותאמים ממש ממש לו.
    אבל נשמע אחלה ילד!
    שוב תןדה
    לילך

    השבמחק
  2. לילך, אני כמובן מסכימה איתך.הייתי מודעת לאופן בו הדברים נאמרו בזמן שכתבתי, אבל מה לעשות, ככה יצא לי בזמן אמת, כמובן שאזכור זאת בפעם הבאה.
    שמחה שאת נהנת מהכתוב.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...