יום שלישי, 6 בדצמבר 2011

לא הביישן למד.

יש המון אמת במשפט הזה. הוא נכון גם לגבי ילדים וגם לגבי מבוגרים.אני מכירה הרבה ילדים ביישנים, ומכירה מבוגרים שעדיין מתביישים לבקש מהמוכרת בחנות  אם היא יכולה לבדוק במחסן. אני ביישנית לשעבר, כפי שכבר סיפרתי. למזלי יש לי אמא לא ביישנית בכלל, ממנה יכולתי ללמוד שאפשר ורצוי לשאול כל אחד הכל. במקרה שלי, הזמן עשה את שלו. זה לקח זמן, ובזמן הזה יכולתי ללמוד הרבה יותר. חבר פעם אמר לי- "מי שמעז לשאול, טיפש לרגע. מי שמתבייש לשאול, נשאר טיפש עד שיעז." וזה נכון.
יש לי ילד אחד ביישן, וילד אחד שיכול להנחות את הפסטיגל. עד לא מזמן ניסיתי כל מיני דרכים לגרום לביישן לצאת קצת מקליפתו. מסתבר ש"תגיד שלום לדודה" במעדניה בסופר, לא ממש אפקטיבי ורק גרם לו להתחפר עוד יותר בין הרגליים שלי.
אבל ידעתי שהרעיון בבסיסו נכון. כלומר, לגרום לילד לפתוח בשיחה עם אדם זר, בהחלט יעזור לו להפתח ולראות שהשד לא כל כך נורא ואפילו נחמד.
החלטתי לרדת שלב מהדודה במעדניה. במשך שבועיים שמתי דגש על לברך אנשים לשלום. שמתם לב איך ילדים נכנסים לגן בבוקר? הגננת אומרת בוקר טוב, הם שומעים, אבל לא עונים. התחלתי להקפיד שהילדים יגידו שלום. כשנכנס שכן למעלית, אני אומרת בוקר טוב והם אחרי. אם השכן אומר קודם, כולנו עונים לו. ולא מתחת לשפם, אלא מסתכלים לאיש בעניים, מחייכים אליו ומברכים אותו חזרה. התאמנו בבית לפני, כי גם "תגיד בוקר טוב לשכן" בזמן אמת במעלית לא עבד בלי הכנה מראש. הצגנו את הסיטואציה בבית. אני הייתי השכן שנכנס למעלית ובניי התאמנו לברך אותי בבוקר טוב. דיברנו מה השכן מרגיש כשמברכים אותו ומה הוא מרגיש אם לא עונים לו חזרה. מכאן עברנו לברך את הגננת בבוקר, את המוכרת בחנות הספרים, ואת האיש בתחנת הדלק. אחרי הצלחה מסחררת , עלינו שלב. כששואלים אותנו מה שלומנו, הילדים צריכים לענות מעבר ל"בסדר" , "תודה, מה שלומך?". השלב הבא יהיה ליזום שיחה.
שוב, דוגמה אישית היא המשמעותית ביותר. אם הילדים יראו אותנו משירים מבט למוכרת, מחייכים אליה ומברכים אותה לשלום בקול רם וברור, יהיה להם הרבה יותר קל ליישם את זה בעצמם. 
כל נסיון של הילד מתקבל בשבחים. אם הילד בהתחלה רק מחייך לשכן במעלית ולא מצליח עוד לפלוט "בוקר טוב" חזרה, זה בסדר, זה מצוין. נאמר לו-" ראיתי איך חייכת לשכן, נראה לי שהחיוך שלך מאוד שימח אותו". לא נעיר לו שלא בירך אותו. אחרי הכל יש המשך למשפט- "לא הביישן למד, ולא הקפדן מלמד." (מסכת אבות ב', ה'.)

תגובה 1:

  1. חותמת על כל מילה.
    אחלה פוסט ואני שמחה שזכיתי לקרוא אותו בגלל שקישרת מפוסט אחר :)

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...