יום שני, 5 בדצמבר 2011

בחינוך הכל קשור בזהבה ושלושת הדובים.

אני שמה לב לתבנית חוזרת בתגובות לפוסטים, ובמיילים הנשלחים אלי. אי-ההסכמה או הדיון סובבים לרוב סביב עניין המינון. גם הפוסטים שלי עוסקים מטבע הדברים במינון. מינון נכון של הכל - כמה צריך לנוח לעומת להתאמץ. לשחרר לעומת לגונן , לתת אוכל מזין לעומת שטויות ועוד ועוד , בעצם כמעט הכל. יש לזה מונח בעולם המדע והוא נקרא: the goldilocks effect. כולנו זוכרים את הסיפור של זהבה ושלושת הדובים. זהבה נכנסת לבית של שלושת הדובים ומנסה את המיטות שלהם, את הכיסאות שלהם ואת הדייסה. המיטה של אבא דוב גדולה מידי, הכיסא של אמא דובה קשה מידי, הדייסה של דובי ילד מתוקה מידי. הגברת זהבה מנסה ומנסה עד שהיא מוצאת את מה שמתאים לה בדיוק- "just right" . מכאן שאב עולם המדע את ההשראה למינוח. למשל, טוענים שכדור הארץ יכול היה להתפתח רק בתנאים מאוד מסוימים ומתאימים כך שיתחילו בו חיים. בלי אותו מינון מסוים ומדויק של פחמן,חמצן,ברזל וסיליקון, לא היינו פה עכשיו.
גם בחינוך זה ככה ובעצם סביב זה מתקיים רוב הדיון. אני חושבת שכולנו כהורים מנסים למצוא את המינונים המתאימים בכל תחום בחיי הילדים שלנו. אני מתקנת, בחיי הילד שלנו. כדאי לנו לזכור כהורים שלא כל מה שמתאים לילד אחד שלנו, בהכרח יתאים לשני. לכן גם תיאוריות גרנדיוזיות, נופלות אצל ילד אחד בעוד הן פורחות אצל השני.
יש לזכור שכמו בסיפור של זהבה, החיפוש שלנו מה המינון שבדיוק מתאים לילדינו יכול לגרום לאחרים להרים גבה, או אפילו לרגוז. זה לא צריך להפריע לנו כמובן להמשיך לחפש.
שיהיה לכולנו יום נעים. לא חם מידי, לא קר מידי, נעים.





3 תגובות:

  1. בתור אבא דוב- הפעם אני דווקא מסכים איתך:
    מדי פעם אני קורא מאמרים של כל מיני מומחים לחינוך עם שלל המלצות, אלו שקולעים לדעתי אני ישר שולח לאשתי בתרועת נצחון "אפילו המומחים אומרים ש..", ומי שלא- הדוקטורט ותחום ההתמחות שלו נשלחים חיש לסל המחזור "עוד אחד שלא מבין שום דבר".

    בקיצור לא כל תיאוריה מתאימה לכל ילד, ולא כל שכן לכל אבא.

    השבמחק
  2. כל כך נכון בעיניי .אהבתי את הדוגמא של זהבה

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...