יום שבת, 26 בנובמבר 2011

מחשבת השבוע: כל הכבוד על מה?

כמידי יום ראשון אקדיש פוסט לנושא עליו אשים דגש כל השבוע בהתנהלות עם ילדיי. מזמינה אתכם להצטרף אלי.


אני מרבה לשבח את ילדיי. אני חושבת ששבחים מאוד מחזקים ילדים/אנשים. אני משתדלת כמה שיותר לשבח מה שהם עושים "בסדר", וכמה שפחות להעיר על מה שהם עושים "לא בסדר". אני מקפידה לא להגיד "אתה תמיד..." או " אתה אף פעם" מפני שזה לא נכון ומפני שזה לא נותן לילד פתח לשינוי.
עם זאת, שמתי לב לאחרונה למקרים בהם נדמה שהשבח מלחיץ לי את הילד. כשבני סיים שיעורים בחשבון לגמרי לבדו בלי לבקש עזרה, ועשה אותם בצורה מושלמת, אמרתי:" כל הכבוד לך! איזה ילד גאון". למחרת הוא בא אלי עם שיעורים בחשבון וביקש שאסביר לו מה צריך לעשות. הם היו בדיוק באותו סגנון של השיעורים יום קודם. " אתה יכול לבד, אתה ילד חכם, אתמול עשית אותם כל כך יפה לבד."  "אבל אני לא מבין מה צריך לעשות!!, תסבירי לי!" הסברתי לו. אחרי שסיים תרגיל אחד חזר שוב לקבל הוראות מה צריך לעשות בתרגיל השני. נפל לי האסימון. השבח שלי אתמול, הלחיץ אותו מידי. מה אם עכשיו לא יצליח? הוא לא ילד גאון יותר? הכתרתי אותו כגאון והוא בכלל לא נלחם על הכתר. כשחשבתי על זה, גם אותי לא הרשימה במיוחד התוצאה, אלא המאמץ. הרשים אותי שהוא פתח את התיק על דעת עצמו בלי שנתבקש. הרשים אותי שפתח את היומן, בדק מה השיעורים והכין אותם עד תומם לבדו. בחינה מחודשת של ההתנהלות שלי, העלתה שאני מגיבה כך בעוד מקרים, והילדים באמת לא מגיבים לשבח כמצופה. אתחיל לשים לב. אומר:" כל הכבוד על איך שאתה מתאמץ" או "ראיתי שניסית המון פעמים, מקסים!" או "אני רואה שאתה מבין שכדי להשתפר הכי חשוב להתאמן". אני אחזור לדווח לכם על התוצאות.
דבר אחד עליו אני כן יכולה להעיד שעובד מצוין עם שבחים הוא - לשבח את הילד ברבים. זה מכפיל את אפקט השבח. כשסבתא באה הביתה להגיד לה בקול רם וברור "סבתא, את יודעת מי סידר היום את החדר לגמרי לבדו??" או כשאבא חוזר מהעבודה "אבא, תנחש מי השתתף היום כל כך יפה בחוג התעמלות??" הילדים תמיד מחייכים, גאים בעצמם, ספוגים עוד קצת מוטיבציה לפעם הבאה שיהיה צורך לסדר את החדר או להשתתף בחוג.
שבוע טוב. נהדר שאתם מוצאים את הזמן לקרוא.


4 תגובות:

  1. ואם לתת לזה פרספקטיבה כללית יותר- תמיד כדאי לא לקבל את הטוב כמובן מאליו, ולהקפיד לשבח ולהודות.
    בדיוק כשם שאני לא הייתי רוצה שמאמצי ויכולותי במקום העבודה שלי יתקבלו כברורים מאליהם, כך אף אני משתדל להודות למנהל או לחבר'ה ממשאבי אנוש על מה שהם עשו למעני אישית או למען העובדים כללית - גם אם זו חובתם; ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בטף בבית.

    השבמחק
  2. שבוע טוב גם לך ! נהדר שאת מוצאת את הזמן לכתוב (איך זה בתור שבח...?) . באופן כללי לא אוסיף הרבה רק שאני מסכימה לכל מילה . שבח ממוקד, אמיתי והגיוני (כלומר לא סתם "את מדהימה ", אלא "השתפרת בלימודי הקפוארה והיה לי ממש כייף לצפות בשיעור ולראות איך את משתתפת ומצליחה") מעלה ביטחון עצמי ומעורר מוטיבציה. וזה נאמר מאחת שזכתה בעיקר להרבה ביקורת (שלפעמים נאמרת יותר בקלות משבח וחבל על כך ) כילדה ולמעט מאוד שבחים.

    השבמחק
  3. תודה הדר. גם אני לא הייתי ילדה "משובחת" :-)

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...